تابستان رسید و مجداا بحثی بنام " اوقات فراغت " داغ شد . تا کنون فکر کردید اوقات فراغت به چه معناست ؟
فراغت از کار , فراغت از علم , فراغت از تفریح , فراغت از خانواده , فراغت از مطالعه یا .... .
به نظرم اصولا برای صحبت کردن در این زمینه باید ابتدا جوابی برای سوال اولم یافت . با توجه به نوع برنامه ریزی ها در این ایام اولین نکته ای که به ذهن ما خطور میکند فرافت از تحصیل است . چرا که بیشتر برنامه ریزی ما در این ایام برای کودکان و نوجوانان است .
بنظرم دید ما به اوقات فراعت در این قشر کمی باید محتاطانه تر و دقیق تر باشد .در زمانه كنونی مفهوم اوقات فراغت و چگونگی گذراندن آن برای نسل های مختلف تغییر كرده است. البته به مرور زمان این فرآیند ها کمی بهبود یافته و جهت دهی بهتری نسبت به گدشته داشته اما بد نیست کمی در مورد آن صحبت کنیم .
نکته مهمی که میخواهم در این مطلب بیشتر از هر عنوان دیگری درباره ان صحبت کنم درباره اهمیت برنامه ریزی برای اوقات فراغت برای تمام سنین در این ایام است .
در اینصورت موضوع کمی حاد تر میشود . اگر در این ایام تمام توجه خود را به کودکان و بعضا تنها تفریح و سرگرمی انان کنیم مشکلات عدیده ای در انتظار اینده نوجوان ما خواهد بود . در ایران مطالعه کتاب، روزنامه و مجلات آن قدر کم است که می توان به کلی انکارش کرد همین یک موضوع جای بحث بسیاری دارد . در دوران تحصیل اغلب نسبت به مطالعه آزاد فرزندان سخت گیری نمیکنیم تا مبادا به تحصیل انها لطمه وارد شود . یکی از بهترین برنامه ریزی ها در این ایام لزوم فرهنگ سازی کتابخوانی برای فرزندان است .برای فرهنگ سازی در این زمینه در خانواده راه حل هایی را پیشنهاد میکنم :
- بگذارید فرزندتان ببیند که شما می خوانید
-درباره ی مطالب مورد علاقه ی خود در خانواده صحبت کنید
- در خانه مطالب خواندنی داشته باشید
- مجلات کودکان را مشترک شوید این کار به اجتماعی شدن و بروز بودن فرزندانتان کمک خواهد کرد .
-زمینه ای ایجاد کنید تا نوجوانتان به موضوعی کنجکاو شده و به سوی مطالعه برود .
- محیط مناسبی برای خواندن فراهم کنید
- تفاوت های بین بچه ها را به رسمیت بشناسید و نظر خود را در مطالعه اجبار نکنید.

برخی از والدین در این میان تنها راه کار را در ثبت نام فرزندان در کلاس های گوناگون میابند ! اینکه «اساساً آیا این کار لزومی دارد یا نه؟» و «چند ساعتی که در روز وقف این کلاس ها می شود، آیا برای فرد مفید است یا نه؟» سؤال هایی هستند که کمتر کسی به آنها فکر می کند.
عده ای از كارشناسان جهت گیری اوقات فراغت به یك مدت زمان محدود در تابستان را اشتباه دانسته و بر این اعتقادند كه اوقات فراغت و نحوه سپری كردن آن فقط به این فصل محدود نمی‌شود. به نظر من اهمیت به این موضوع در دراز مدت تاثیر بسزایی بر فرهنگ عمومی آن جامعه خواهد داشت .
مدیریت زمان را از یاد نبریم ! در مدیریت اوقات فراغت به اموری که در گذشته کمتر به انها توجه نموده ایم بیشتر اهمیت دهیم . ورزش , مطالعه و... تنها قسمتی از این برنامه ریزی ما خواهد بود ...

Comments (0)