موضوع نوع برخورد با حقیقت پوشش زنان در دنیای امروز همواره در سال های اخیر جزو موضوعات مورد بحث در کشور بوده است . مشاهدات من در این میان نشان میدهد هنوز برخی واقعا به محتوای این مهم توجه ای را که باید نکرده اند . با گذری در مسیر کارتان تا منزل مطمئنا به این دید رسیده اید . بهترین شروع و پایان برای این مفهوم اهمیت تفاوت بین حجاب و پوشش است . جملاتی که ازآیت اله مطهری بعنوان فردی از جامعه روحانیت که ابعاد اجتماعي مسائل مهمي را در جامعه ايران بررسی نموده است را انتخاب کردم که این چنین است :
«پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گرى و خودنمايى نپردازد.آيات مربوطه همين معنى را ذكر مى‏كند و فتواى فقها هم مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهيم كرد.در آيات مربوطه لغت «حجاب‏» به كار نرفته است.آياتى كه در اين باره هست، چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب، حدود پوشش و تماسهاى زن و مرد را ذكر كرده است‏بدون آنكه كلمه «حجاب‏» را به كار برده باشد. آيه‏اى كه در آن كلمه «حجاب‏» به كار رفته است مربوط است‏به زنان پيغمبر اسلام. »(کتاب مسئله حجاب ایشان فصل سوم)
بطور کلی ايشان معتقد بود كه حجاب و پوشش زنان بايد به گونه اي باشد تا سلامت رواني جامعه تحريك نشود و شخصيت والايي كه زنان دارند لكه دار نشود در عين اينكه ايشان معتقد بودند حتي زنان در انتخاب رنگ و لباس پوشيدن هم آزاد هستند.
استاد در پاسخ زناني كه عنوان مي كنند من پوششي اينگونه را مي پسندم و چون خود و خانواده ام راضي هستند، جايي براي اظهار نظر ديگران نمي بينم ، مي گويد: هر انساني بايد بداند كه براي خود نيست بلكه امانت خداست و اين امانت بايد به سوي او برگردانده شود و اينگونه نيست كه هر فردي بتواند خود رأي باشد بلكه تمام هستي و وجود انسان بايد همانگونه كه خداوند او را پاك آفريده به همان شكل پاك هم به او برگردانده شود و انسان هيچگاه نبايد فراموش كند كه مالك اصلي تنها خداست.
صحبت در این زمینه بسیار است . مطلب امروزم بررسی بسیار مجمل بر برخی دیدگاه های استاد مطهری بود . در این خصوص مطالعه دیدگاه های دیگر منابع مطمئنا خالی از لطف نخواهد بود .

Comments (2)

On ۱۲:۳۹ , مونا گفت...

سلا م .با استفاده از پوشش مناسب میتونیم در مورد مرد ها بهتر فکر کنیم . مثلا اینکه به خاطر شکل ظاهری ما رو انتخاب میکنند یاشخصیت و ذهن امان .

 
On ۱:۵۵ , ناشناس گفت...

شاید بهتر باشد نگاهمان به حوزه حجاب نگرشی عمیق تر و بدور از تعصبات باشد