نمیدانم چقدر درباره اهمیت توجه به تربیت صحیح کودک در جامعه حاضر اندیشیده اید ؟ آیا شما روش مشخصی را دنبال میکنید یا اینکه هر روز هر چه پیش آید را بررسی و روش دلخواه خود را انتخاب میکنید ؟
بنظرم موضوع رشد کودک و نهایتا وارد شدن وی به جامعه باید از ابتدا دغدغه مهمی برای والدین باشد و برنامه ریزی مشخصی برای این موضوع بر اساس الگو های دینی و هنجار های جامعه داشته باشند . از آن جايي كه كودكان در سني هستند كه بيش ترين آمادگي را براي پرورش درست اخلاقي دارا مي باشند و نقش زدن بر لوح سپيد جانشان همانند كندكاري بر سنگ ها از قابليت ماندگاري برخوردار مي باشد، بر آموزش و پرورش كودكان تاكيد زیادی شده است.
توجه به رعایت هنجار های صحیح و اخلاق فردی و اجتماعی در روند تربیت کودک از مهمترین مواردی است که به ذهنم خطور میکند . شاید برخی والدین با معنی هنجار آشنایی تخصصی ای نداشته باشند . هنچارها امور رفتاري هستند كه موازين و معيارهاي عقلاني و عقلايي و شرعي آن را پسنديده و نيك دانسته اند و جامعه متوقع است كه شخص آن ها را در رفتارهاي اجتماعي ملاحظه كند و محترم شمارد.
البته باید دقت کرد که منظور از بهره گیری از الگو ها استفاده از رفتار های سنتی محض و یا مبتنی بر تاریخ نیست . انسان ها در جوامع که ویژگی این جوامع نو گرایی است همواره با شیوه ها و مفاهیم نو برخورد میکنند که نیاز به تامل در آنها احساس میشود . نکته مهم اینست , آن جايي كه شرايط همواره در حال تغيير است والدین در شرايطي به سر مي بردند و مي برند كه با شرايط كودكان تفاوت هاي حتي ماهوي مي يابد از آن روست كه مي بايست در حوزه آداب توجه به شرايط نوشونده شود و به جاي آموزش آداب خود آداب عصر كودكان و يا حتي فراتر مورد توجه قرارگيرد.
برای عرایض پایانی ذکر این نکته را خالی از لطف نمیدانم که مي بايست در آموزش كودكان به آن چه در عصر و زمانه آنان مهم است توجه شود تا كودكان به آساني و راحتي در جامعه وارد شوند و جامعه نيز پذیرای انان باشد و در اموري اجتماعي دچار مشکل نشوند .

Comments (1)

On ۱:۴۱ , مریم گفت...

سلام . از مطلابل مفید تون خیلی خوشم اومده . سعی میکنم بیشتر سر بزنم . موفق باشی