موضوع نوع برخورد با حقیقت پوشش زنان در دنیای امروز همواره در سال های اخیر جزو موضوعات مورد بحث در کشور بوده است . مشاهدات من در این میان نشان میدهد هنوز برخی واقعا به محتوای این مهم توجه ای را که باید نکرده اند . با گذری در مسیر کارتان تا منزل مطمئنا به این دید رسیده اید . بهترین شروع و پایان برای این مفهوم اهمیت تفاوت بین حجاب و پوشش است . جملاتی که ازآیت اله مطهری بعنوان فردی از جامعه روحانیت که ابعاد اجتماعي مسائل مهمي را در جامعه ايران بررسی نموده است را انتخاب کردم که این چنین است :
«پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگرى و خودنمايى نپردازد.آيات مربوطه همين معنى را ذكر مىكند و فتواى فقها هم مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهيم كرد.در آيات مربوطه لغت «حجاب» به كار نرفته است.آياتى كه در اين باره هست، چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب، حدود پوشش و تماسهاى زن و مرد را ذكر كرده استبدون آنكه كلمه «حجاب» را به كار برده باشد. آيهاى كه در آن كلمه «حجاب» به كار رفته است مربوط استبه زنان پيغمبر اسلام. »(کتاب مسئله حجاب ایشان فصل سوم)
بطور کلی ايشان معتقد بود كه حجاب و پوشش زنان بايد به گونه اي باشد تا سلامت رواني جامعه تحريك نشود و شخصيت والايي كه زنان دارند لكه دار نشود در عين اينكه ايشان معتقد بودند حتي زنان در انتخاب رنگ و لباس پوشيدن هم آزاد هستند.
استاد در پاسخ زناني كه عنوان مي كنند من پوششي اينگونه را مي پسندم و چون خود و خانواده ام راضي هستند، جايي براي اظهار نظر ديگران نمي بينم ، مي گويد: هر انساني بايد بداند كه براي خود نيست بلكه امانت خداست و اين امانت بايد به سوي او برگردانده شود و اينگونه نيست كه هر فردي بتواند خود رأي باشد بلكه تمام هستي و وجود انسان بايد همانگونه كه خداوند او را پاك آفريده به همان شكل پاك هم به او برگردانده شود و انسان هيچگاه نبايد فراموش كند كه مالك اصلي تنها خداست.
صحبت در این زمینه بسیار است . مطلب امروزم بررسی بسیار مجمل بر برخی دیدگاه های استاد مطهری بود . در این خصوص مطالعه دیدگاه های دیگر منابع مطمئنا خالی از لطف نخواهد بود .
«پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگرى و خودنمايى نپردازد.آيات مربوطه همين معنى را ذكر مىكند و فتواى فقها هم مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهيم كرد.در آيات مربوطه لغت «حجاب» به كار نرفته است.آياتى كه در اين باره هست، چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب، حدود پوشش و تماسهاى زن و مرد را ذكر كرده استبدون آنكه كلمه «حجاب» را به كار برده باشد. آيهاى كه در آن كلمه «حجاب» به كار رفته است مربوط استبه زنان پيغمبر اسلام. »(کتاب مسئله حجاب ایشان فصل سوم)
بطور کلی ايشان معتقد بود كه حجاب و پوشش زنان بايد به گونه اي باشد تا سلامت رواني جامعه تحريك نشود و شخصيت والايي كه زنان دارند لكه دار نشود در عين اينكه ايشان معتقد بودند حتي زنان در انتخاب رنگ و لباس پوشيدن هم آزاد هستند.
استاد در پاسخ زناني كه عنوان مي كنند من پوششي اينگونه را مي پسندم و چون خود و خانواده ام راضي هستند، جايي براي اظهار نظر ديگران نمي بينم ، مي گويد: هر انساني بايد بداند كه براي خود نيست بلكه امانت خداست و اين امانت بايد به سوي او برگردانده شود و اينگونه نيست كه هر فردي بتواند خود رأي باشد بلكه تمام هستي و وجود انسان بايد همانگونه كه خداوند او را پاك آفريده به همان شكل پاك هم به او برگردانده شود و انسان هيچگاه نبايد فراموش كند كه مالك اصلي تنها خداست.
صحبت در این زمینه بسیار است . مطلب امروزم بررسی بسیار مجمل بر برخی دیدگاه های استاد مطهری بود . در این خصوص مطالعه دیدگاه های دیگر منابع مطمئنا خالی از لطف نخواهد بود .
Comments (2)
سلا م .با استفاده از پوشش مناسب میتونیم در مورد مرد ها بهتر فکر کنیم . مثلا اینکه به خاطر شکل ظاهری ما رو انتخاب میکنند یاشخصیت و ذهن امان .
شاید بهتر باشد نگاهمان به حوزه حجاب نگرشی عمیق تر و بدور از تعصبات باشد